Narodziny gwiazdy. Testy i prace nad Fabią R5.
Narodziny gwiazdy. Testy i prace nad Fabią R5.
Rozwój nowego samochodu rozpoczął się w już w styczniu 2014 roku – niemal półtora roku przed uzyskaniem homologacji. Każdy krok rozwojowy, każdy test, każdy przejechany kilometr i każdy członek zespołu odegrał ważną rolę w osiągnięciu sukcesu w tym projekcie.
„W KODZIE wszyscy doskonale współpracują ze sobą – mówił w trakcie testów Jan Kopecký, wielokrotny rajdowy mistrz Czech. – Inżynierowie z wielu krajów tworzą naprawdę zgrany zespół. Jestem więc przekonany, że dzięki pracy tego teamu powstanie wysokiej klasy samochód rajdowy. W każdym razie moje doświadczenie za kierownicą nowej Fabii R5 jest jak dotąd bardzo pozytywne” – dodał popularny Honza.
Jak wyglądały testy? Kierowcy testowi KODA Motorsport udali się na trasy w Czechach, Austrii, Niemczech, Włoszech, Francji, Grecji, Hiszpanii i Finlandii. Wszystko po to, by móc sprawdzić nowe dziecko w każdych warunkach – lodowatym chłodzie, ciepłym słońcu, na asfalcie, szutrze i śniegu. Wynik końcowy? 10 000 kilometrów przejechanych właściwie bezproblemowo, co podczas testów jest wręcz niespotykane. Aby łatwiej można było sobie wyobrazić ogrom pracy włożony w ten proces, warto wspomnieć, iż 10 000 km to dystans odpowiadający 50 rundom mistrzostw Europy.
Ostatnią prostą stanowił proces uzyskania homologacji FIA, który nigdy nie należy do zadań łatwych. Ze względu na bardzo rygorystyczny regulamin inżynierowie musieli dopasować się do wymogów stawianych przez FIA dla kategorii R5. Maksymalny końcowy koszt produkcji samochodu musi zamknąć się w kwocie 180 000 euro – to oznacza, że Czesi musieli wykorzystać bardzo dużo materiałów i sprawdzić je we wszystkich warunkach.
Dane techniczne KODY Fabia R5
Długość: 3 994 mm
Szerokość: 1 820 mm
Masa: 1 230 kg
Silnik: turbodoładowany, czterocylindrowy, z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Pojemność: 1 620 cm3
Moc: ok. 280 KM
Moment obrotowy: 420 Nm
Przeniesienie napędu: na cztery koła
Skrzynia biegów: sekwencyjna, pięciobiegowa
Zawieszenie: kolumny McPhersona z przodu i z tyłu
Pojemność baku: 82,5 l
Zużycie paliwa: 0,6 l/km podczas oes
Koła: asfalt 8'x18'/szuter 7'x15