OCTAVIA WRC – nowy kierunek w motorsporcie
OCTAVIA WRC – nowy kierunek w motorsporcie
Jednym z milowych kroków podjętych przez zespół KODA Motorsport było wprowadzenie do rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Świata samochodu „królewskiej” kategorii, jakim była KODA OCTAVIA WRC.
Po raz pierwszy zaprezentowany w 1998 roku 5-drzwiowy „wurc” był jedynym w tamtym okresie samochodem z silnikiem z pięcioma zaworami na cylinder. Charakteryzował się on także najdłuższym skokiem tłoka, a 2-litrowy czterocylindrowy silnik zapewniał moc rzędu 300 koni mechanicznych.
Samochód zadebiutował w Rajdowych Mistrzostwach Świata podczas Rajdu Portugalii 1999, którego niestety nie udało się ukończyć. Najbardziej udanym sezonem dla OCTAVII WRC był rok 2001 - wówczas Armin Schwarz stanął na najniższym stopniu podium w morderczym Rajdzie Safari, a kilka miesięcy wcześniej w kultowym Rajdzie Monte-Carlo niemiecki kierowca zajął 4. miejsce w klasyfikacji generalnej.
KODA OCTAVIA WRC mimo braku spektakularnych sukcesów w Rajdowych Mistrzostwach Świata była dla czeskiego producenta bardzo ważną konstrukcją. To właśnie dzięki OCTAVII inżynierom z Mlada Boleslav udało się zebrać cenne doświadczenie, które pozwoliło na stworzenie następcy w postaci KODY FABIA WRC. Ta z kolei dała początek genialnej FABII S2000, która podbiła światowy rynek rajdowy.
Mimo bolesnej i cennej lekcji odebranej w Rajdowych Mistrzostwach Świata, KODA OCTAVIA WRC do dziś z powodzeniem podróżuje po odcinkach specjalnych całej rajdowej Europy, jednak zdecydowanie najczęściej można spotkać ją u naszych południowych sąsiadów. W samym roku 2016 zawodnicy zgłaszający do rywalizacji OCTAVIĘ WRC wzięli udział w 43 rajdach, aż 12 razy stając na podium.
W całej swojej (już niemal 20-letniej!) historii OCTAVIA WRC wzięła udział w 1278 rajdach, wygrywając aż 15% z nich. 341 razy zawodnicy OCTAVII WRC stawali na podium.
KODA OCTAVIA WRC - dane techniczne
Silnik
- R4 2,0l (1999cm3), 5 zaworów na cylinder, DOHC
- Turbodoładowanie Garett TR30R
- Układ zasilania: elektroniczny wtrysk paliwa
- Średnica cylindra x skok tłoka: 82,5 x 93,5 mm
- Stopień sprężania: 8,7:1
- Moc maksymalna: 300 KM (221 kW) przy 5500 obr./min
- Maksymalny moment obrotowy: 600 Nm od 3250 obr./min
Przeniesienie napędu
- Permanentny napęd na cztery koła
- Rozdział mocy (tył/przód): 50/50
- Skrzynia biegów: 6-biegowa manualna sekwencyjna, dwutarczowe sprzęgło węglowe
Pozostałe
- Hamulce przód: wentylowane hamulce tarczowe, zaciski 6-tłoczkowe, śr. tarcz 376 mm
- Hamulce tył: wentylowane hamulce tarczowe, zaciski 4-tłoczkowe, śr. tarcz 304 mm
- Hamulec pomocniczy: hydrauliczny
- Zawieszenie przód: kolumny McPhersona