Od pompy rotacyjnej do Common Rail: ewolucja diesli KODY
Od pompy rotacyjnej do Common Rail: ewolucja diesli KODY
Obecnie samochody z silnikiem diesla stanowią nieodłączny element oferty KODY na całym świecie - to popularny wybór Klientów od Czech i Polski po Nową Zelandię i Nepal. KODA w swoich samochodach stosuje nowoczesne, czyste jednostki, pomagające zmniejszyć koszty zużycia paliwa przy zachowaniu zadowalającej dynamiki jazdy.
Był to stosunkowo prosty, ale oszczędny i bardzo wytrzymały motor 1.9 D. Jeszcze niewyposażony w turbosprężarkę, generował 64 KM i 124 Nm od 2500 obr./min. Za dopływ paliwa odpowiadała rotacyjna pompa rozdzielaczowa. Już w tej konstrukcji wykorzystano wiele nowoczesnych rozwiązań, jak na przykład głowicę silnika i kolektor dolotowy wykonane z aluminium.
Wobec dobrego przyjęcia Felicii 1.9 D przez rynek, szybko w samochodach czeskiej marki zaczęto korzystać z coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań, które przynosiły Klientom dalsze oszczędności w eksploatacji i były coraz bardziej przyjazne środowisku.
Różniła je obecność turbosprężarki. Dzięki niej drugi z tych silników miał znacząco lepsze osiągi - moc podskoczyła z 68 KM do 90 KM, a nawet 130 KM w najmocniejszej wersji. Silniki SDI i TDI łączyła za to podkreślana już w nazwie obecność wtrysku bezpośredniego, który przyniósł kolejne oszczędności w zużyciu paliwa i znaczącą poprawę w zakresie ekologii.
Ostatnim przełomem w silnikach grupy Volkswagena, z którego niezwłocznie skorzystały także samochody KODY, było wprowadzenie elektronicznie sterowanego układu wtryskowego w postaci systemu ze wspólnym dla wszystkich wtryskiwaczy wysokociśnieniowym kolektorem paliwa Common Rail. Oprócz możliwości jeszcze bardziej precyzyjnego dawkowania paliwa do cylindrów, rozwiązanie to przyniosło znaczący wzrost komfortu jazdy - wyposażone w Common Rail silniki odznaczają się zdecydowanie cichszą pracą i mniejszymi drganiami, poziomem kultury pracy zbliżając się już do cenionych za to silników benzynowych. Technologia ta pozwala także na osiąganie jeszcze lepszych osiągów przy zachowaniu stosunkowo niewielkich pojemności skokowych.
W połączeniu z całościową konstrukcją samochodu osiągają one imponujące wyniki zużycia paliwa: dla Fabii GreenLine z silnikiem TDI średnie zużycie wynosi zaledwie 3,4 l/100 km, natomiast dla Octavii GreenLine z cenionym 1.6 TDI CR zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi rekordowe 3,2 l/100 km. Stawia to KODĘ w ścisłej czołówce światowych ekspertów silników wysokoprężnych.