KODA AUTO kontynuuje cyfryzację marki w ramach inicjatywy FastCo
KODA AUTO kontynuuje cyfryzację marki w ramach inicjatywy FastCo
Elastyczny model pracy zdalnej, wirtualne spotkania i szereg cyfrowych szkoleń to zaledwie kilka spośród wielu projektów realizowanych przez KODĘ. Dzięki nim środowisko pracy staje się jeszcze bardziej cyfrowe, a pracownicy rozwijają swoje kompetencje, poszerzając umiejętności potrzebne do poruszania się w przestrzeni wirtualnej. Wszystko to nie tylko zwiększa wydajność pracy zespołowej, ale również pomaga zmniejszyć ślad węglowy. Międzynarodowa sieć sprzedaży KODY również staje się coraz bardziej zdigitalizowana. W pilotażowym projekcie „Digital Showroom” weźmie udział 220 dealerów samochodów marki z 22 krajów.
– Od marca 2020 roku, w trakcie pandemii COVID-19, zdobyliśmy bogate doświadczenie w pracy zdalnej. Obecnie wykorzystujemy je, aby konsekwentnie wdrażać i szybciej rozwijać kolejne inicjatywy cyfrowe. Naszym celem jest stworzenie jeszcze bardziej zdigitalizowanego, a co za tym idzie – bardziej elastycznego i wydajnego środowiska pracy – mówi Miroslav Kroupa, Kierownik ds. Zarządzania Marką w KODA AUTO.
Odkąd KODA wznowiła działalność pod koniec kwietnia 2020 roku, po 39-dniowym zamknięciu czeskich fabryk z powodu pandemii COVID-19, liczba połączeń VPN (Virtual Private Network) wzrosła z 1200 do około 8000. Marka szeroko wykorzystuje spotkania online i rozmowy wideo.
Dzięki projektowi #STRONGERTOGETHER marka wspiera swoich pracowników w przejściu na pracę zdalną. Oprócz wyposażenia technologicznego KODA dostarcza również odpowiednie materiały, takie jak przewodniki i szkolenia. Menedżerowie uczą się nowych technik skutecznego kierowania zespołami w zmienionych warunkach. Z kolei Akademia KODY zapewnia wsparcie w postaci podręczników i kursów online.
Wydajne rozwiązania cyfrowe z FastCo
Od maja 2020 roku około 30 specjalistów z wielu działów pracuje nad realizacją różnorodnych projektów, w ramach nowo powstałej inicjatywy FastCo. Jej celem jest przyspieszanie cyfrowej transformacji w KODZIE, opracowywanie nowych rozwiązań i koncepcji środowiska pracy, które można szybko wdrożyć w trakcie pandemii koronawirusa. W krótkim czasie zespół FastCo opracował 25 projektów w obszarach organizacji i struktury, metod pracy i kultury korporacyjnej oraz procesów wewnętrznych, a także modeli biznesowych, produktów i usług.
Poszczególne etapy produkcji są wspierane przez automatyzację procesów z wykorzystaniem robotów. W dziale finansowym płatności wynagrodzeń są teraz sprawdzane za pomocą technologii cyfrowych, co pozwala zaoszczędzić dziesięć godzin pracy tygodniowo. Dzięki ukierunkowanej automatyzacji w kontrolingu i logistyce miesięczne raporty mogą być przygotowywane sprawnie i szybko, co wcześniej zajmowało kilka dni. KODA pracuje nad dwunastoma podobnymi projektami, które mają zostać zrealizowane jeszcze w tym roku. W planach jest dwanaście kolejnych na 2022 rok.
Korzystając z aplikacji KODY – SMART, pracownicy mogą zgłaszać infekcje COVID-19 za pośrednictwem intranetu. Łatwiej też dotrzeć do osób, z którymi mieli kontakt. Marka opracowała odpowiednią aplikację na smartfony dla wszystkich pracowników w ciągu zaledwie dwóch miesięcy.
Inicjatywa „Mobile Work 2.0” to kolejny produkt FastCo. Dotyczy sprzętu i oprogramowania używanego przez pracowników, a także aspektów związanych ze zdrowiem i bezpieczeństwem oraz nowych możliwości rozwoju osobistego. KODA ściśle współpracuje w tych kwestiach ze związkiem zawodowym KOVO.
Międzynarodowa sieć sprzedaży KODY również staje się coraz bardziej zdigitalizowana. W pilotażowym projekcie „Digital Showroom” weźmie udział 220 dealerów samochodów marki z 22 krajów. Ich salony zostaną wyposażone w innowacyjne urządzenia cyfrowe wspierające proces sprzedaży i reagujące na uwagi klientów. Dzięki temu klienci będą mogli dowiedzieć się wszystkiego o swoim wymarzonym modelu i skonfigurować nowy pojazd za pomocą dużych ekranów HD. KODA zamierza wprowadzić tę koncepcję w setkach salonów. Dzięki temu już w nieodległej przyszłości rozmowy handlowe i prezentacje dotyczące pojazdów będą mogły odbywać się również cyfrowo.
Ograniczenie liczby lotów biznesowych zmniejsza emisję CO2
Dzięki wykorzystaniu kanałów cyfrowych do współpracy wewnątrz firmy znacznie zmniejszyła się liczba podróży służbowych. Przez to emisja dwutlenku węgla wygenerowana w trakcie podróży lotniczych zmniejszyła się o około 80%. W związku z tym KODA będzie w przyszłości nadal wykorzystywać spotkania wirtualne w jak najszerszym zakresie.
Szkolenia dla pracowników na kwarantannie
Od 18 stycznia 2021 r. KODA, w porozumieniu ze związkiem zawodowym KOVO, oferuje pracownikom produkcyjnym przebywającym na kwarantannie możliwość pracy zdalnej. Mogą oni również wziąć udział w specjalnych szkoleniach online. Podobne wytyczne od 25 stycznia 2021 roku obowiązują także pracowników biurowych. Jeśli nie są w stanie wykonywać swojej codziennej pracy podczas kwarantanny, mogą wziąć udział w wirtualnych szkoleniach. Całodniowe wydarzenia są prowadzone po czesku, a postęp w nauce jest oceniany za pomocą systemu e-learningowego eDoceo.