koda VOS trafiła do muzeum
koda VOS trafiła do muzeum
"rządowy obronny specjalny". Do placówki w Mlada Boleslav przekazany został on przez prywatnego kolekcjonera... Projekt opancerzonego samochodu osobowego z przeznaczeniem dla najwyższych urzędników państwowych powstał w 1949 roku. Nad jego realizacją czuwał ówczesny główny konstruktor samochodów ciężarowych koda, Oldrich Meduna (1902-1996). Ten specjalny samochód powstawał przy współpracy największych czeskich producentów. Sześciocylindrowy rzędowy silnik o pojemności 5,19 l dostarczyła Praga, karoseria i wnętrze powstały w AZNP Karosa Vysoke Myto (dawniej J.Sodomka), a podwozie montował firmowy serwis samochodów marki koda w Kosmonosach. Ze względu jednak na to, że całość montowano w Mlada Boleslav na masce pojawiła się nazwa koda. W latach 1949-1953 wyprodukowano 50 takich limuzyn z pojedynczym i podwójnym pancerzem. Te samochody produkowane były również na eksport dla komunistycznych dygnitarzy, jak m.in. przywódcy Chin Mao, czy włoskiego szefa partii. Jeden z pierwszych prototypów musiał być ponownie rozebrany i przedłużony, ponieważ żona prezydenta Gottvalda nie mieściła się na tylnym siedzeniu. Kord do 16" opon wykonany został z egipskiej bawełny. Grubość pancernej blachy stalowej z kobaltem wynosiła aż 5 mm, a szyby miały grubość 5,2 cm. Można było je uchylić tylko o 2 cm, stąd na lata montowano układ klimatyzacji. Zajmował on cały bagażnik. Już wówczas stosowano dwuobwodowe układy hamulcowe ze specjalnymi okładzinami sprowadzanymi z Holandii. Był to jedyny samochód osobowy, który zaprojektował Oldrich Meduna. Jego specjalnością były bowiem samochody ciężarowe, autobusy, ciągniki i czołgi. Oto niektóre dane technicze:Liczba cylindrów: 6 Ułożenie cylindrów: rzędowe Pojemność skokowa: 5,19 l Prędkość maksymalna: 100-115 km/h Zużycie paliwa: 30 l/100 km Długość całkowita: 5300-5700 mm Szerokość: 1900 mm Wysokość: 1750 mm Masa własna: 3535-3780 kg lub 4400 kg (całkowicie opancerzony) Pojemność zbiornika paliwa: 150 l