Środkowo-wschodni europejski rynek motoryzacyjny spowalnia w 2009 roku
2 września 2009

Środkowo-wschodni europejski rynek motoryzacyjny spowalnia w 2009 roku

Środkowo-wschodni europejski rynek motoryzacyjny spowalnia w 2009 roku

JATO Dynamics, jeden z czołowych instytutów badawczych zajmujących się rynkiem motoryzacyjnym, zwraca uwagę na wyraźne wyhamowanie na rynku nowych samochodów w regionie Środkowej i Wschodniej Europy, w pierwszej połowie 2009 roku.

oc_2101Łącznie, w Środkowo-Wschodniej Europie w pierwszych sześciu miesiącach 2009 roku sprzedano 504 641 samochodów. Polska pozostała największym rynkiem w regionie, ze sprzedażą 168 888 pojazdów w tym okresie (wzrost o 0.1% w porównaniu z I półroczem 2008 r.) i zajęła trzecią pozycję spośród wszystkich rynków, mogąc się także poszczycić pozycją jednego z zaledwie dwóch krajów, które odnotowały wzrost sprzedaży od początku roku.

To osiągnięcie podziela Słowacja, która uzyskała wzrost sprzedaży od początku roku na poziomie 3,6 %, zakupiono tu 45 728 nowych samochodów. Wszystkie pozostałe rynki odnotowały spadki, najbardziej odczuły je: Łotwa (-73.7%), Litwa (-67.9%), Estonia (-62.4%) i Chorwacja (-48.6%).

“Rynki państw Europy Środkowej i Wschodniej wyraźnie zahamowały, jeśli chodzi o sprzedaż nowych samochodów”, powiedział David Di Girolamo, szef JATO Consult. „Niedawny wzrost, jakim mogły cieszyć się rynki z tego regionu, zbliżył je do poziomu Europy Zachodniej, jednak teraz wzrost został zatrzymany głównie przez recesję.”

Podsumowanie wyników regionu

Kraj
I półrocze 2009
I półrocze 2008
Różnica
% Zmiana
Polska
168,888
168,645
243
0.1%
Czechy
85,608
93,765
-8,157
-8.7%
Rumunia
70,612
144,988
-74,376
-51.3%
Słowacja
45,728
44,118
1,610
3.6%
Węgry
39,613
82,003
-42,390
-51.7%
Słowenia
29,446
39,070
-9,624
-24.6%
Chorwacja
25,302
49,242
-23,940
-48.6%
Serbia
17,819
26,918
-9,099
-33.8%
Cypr
8,478
11,801
-3,323
-28.2%
Estonia
5,725
15,206
-9,481
-62.4%
Litwa
4,312
13,416
-9,104
-67.9%
Łotwa
3,110
11,847
-8,737
-73.7%
Suma całkowita
504,641
701,019
-196,378
-28.0%


Zestawienie wyników marek

Skoda w pierwszej połowie 2009 roku była najczęściej kupowaną marką w regionie, wyprzedzając Volkswagena i Forda. Takie wyniki pokazują ofensywę marek zachodnioeuropejskich na rynki środkowoeuropejskie. Jednakże wszystkie marki odnotowały straty, poza Kią, która jako jedyna może cieszyć się wynikiem dodatnim (wzrost o 3.5%, z 23 691 sprzedanymi w badanym okresie pojazdami).

Top 10

Marka
I półrocze 2009
I półrocze 2008
SKODA
62,123
84,714
VOLKSWAGEN
39,019
51,762
FORD
38,768
49,837
RENAULT
35,323
46,852
FIAT
33,028
33,671
OPEL
31,449
55,491
TOYOTA
29,672
43,546
DACIA
27,160
46,050
HYUNDAI
23,815
24,319
KIA
23,691
22,883


Przytaczane powyżej dane dostarczyła firma JATO Consult.

Pobierz plik tekstowy

Format: txt
Rozmiar: 2,78 kB
Pobierz
Proszę czekać...