Środkowo-wschodni europejski rynek motoryzacyjny spowalnia w 2009 roku
Środkowo-wschodni europejski rynek motoryzacyjny spowalnia w 2009 roku
Łącznie, w Środkowo-Wschodniej Europie w pierwszych sześciu miesiącach 2009 roku sprzedano 504 641 samochodów. Polska pozostała największym rynkiem w regionie, ze sprzedażą 168 888 pojazdów w tym okresie (wzrost o 0.1% w porównaniu z I półroczem 2008 r.) i zajęła trzecią pozycję spośród wszystkich rynków, mogąc się także poszczycić pozycją jednego z zaledwie dwóch krajów, które odnotowały wzrost sprzedaży od początku roku.
To osiągnięcie podziela Słowacja, która uzyskała wzrost sprzedaży od początku roku na poziomie 3,6 %, zakupiono tu 45 728 nowych samochodów. Wszystkie pozostałe rynki odnotowały spadki, najbardziej odczuły je: Łotwa (-73.7%), Litwa (-67.9%), Estonia (-62.4%) i Chorwacja (-48.6%).
“Rynki państw Europy Środkowej i Wschodniej wyraźnie zahamowały, jeśli chodzi o sprzedaż nowych samochodów”, powiedział David Di Girolamo, szef JATO Consult. „Niedawny wzrost, jakim mogły cieszyć się rynki z tego regionu, zbliżył je do poziomu Europy Zachodniej, jednak teraz wzrost został zatrzymany głównie przez recesję.”
Podsumowanie wyników regionu
Zestawienie wyników marek
Skoda w pierwszej połowie 2009 roku była najczęściej kupowaną marką w regionie, wyprzedzając Volkswagena i Forda. Takie wyniki pokazują ofensywę marek zachodnioeuropejskich na rynki środkowoeuropejskie. Jednakże wszystkie marki odnotowały straty, poza Kią, która jako jedyna może cieszyć się wynikiem dodatnim (wzrost o 3.5%, z 23 691 sprzedanymi w badanym okresie pojazdami).
Top 10
Przytaczane powyżej dane dostarczyła firma JATO Consult.