Wyprodukowano 13 milionów silników i wprowadzono do produkcji nową jednostkę 1.0 TSI
Ważne wydarzenia w Mlada Boleslav: wyprodukowano 13 milionów silników i wprowadzono do produkcji nową jednostkę 1.0 TSI
W lutym w centralnych zakładach KODY w Mlada Boleslav zbiegły się ze sobą dwa duże wydarzenia: czeska marka zbudowała tutaj swój trzynastomilionowy silnik, a do portfolio produkowanych tu jednostek dołącza benzynowe 1.0 TSI. Historyczne dokonanie spotyka się z przyszłością: nowoczesna trzycylindrowa turbodoładowana konstrukcja należy do rodziny silników EA 211, z której KODA wytwarza już cztery warianty pojemności. Tradycja wytwarzania silników w Mlada Boleslav jest wyjątkowo długa: sięga aż do roku 1899, gdy ojcowie założyciele marki, Václav Laurin i Václav Klement, zbudowali tu swój pierwszy motocykl. KODA wytwarza tu jednostki napędowe dla marek Grupy Volkswagen od roku 1997.
„Wyprodukowanie trzynastu milionów silników w Mlada Boleslav jest żywym świadectwem 118 lat kompetencji i jakości pracy naszego zespołu” – mówi członek Zarządu KODY ds. Produkcji i Logistyki Michael Oeljeklaus.
„Nasz centralny zakład w Mlada Boleslav jest jednym z najdłużej istniejących miejsc rozwoju i produkcji jednostek napędowych w całym przemyśle motoryzacyjnym. Rozpoczęcie produkcji trzycylindrowej jednostki TSI z serii EA 211 otwiera kolejny rozdział w historii sukcesu tego miejsca.”
Pierwszym silnikiem, który zbudowali tu Václav Laurin i Václav Klement, była jednostka z jednym cylindrem o mocy 1,25 KM dla ich motocykla Slavia. Założona w 1895 roku marka dziesięć lat później skonstruowała swój pierwszy samochód, Voiturette A, napędzany chłodzonym cieczą silnikiem o pojemności 1 005 cm3 i mocy 7 KM. W roku 1997, sześć lat po wejściu czeskiej marki w ramy Grupy Volkswagen, zakłady w Mlada Boleslav rozpoczęły produkcję silników dla siostrzanych marek w ramach całego koncernu.
W nowoczesnej konstrukcji trzycylindrowej jednostki 1.0 TSI zastosowano lekkie, kute korbowody i aluminiowe tłoki. Dzięki temu nie potrzeba wałka wyrównoważającego, by osiągnąć równą pracę silnika i niski poziom wibracji. W porównaniu do czterocylindrowych jednostek o porównywalnych osiągach, trzycylindrowy silnik 1.0 TSI ma mniejsze wymiary zewnętrzne, jest lżejszy i generuje mniejsze opory tarcia, co czyni go wydajnym.
W ostatnich latach KODA znacznie zwiększyła zdolności produkcyjne zakładów w Mlada Boleslav tak pod względem samochodów, jak i jednostek napędowych. Obecnie przy ich produkcji zatrudnionych jest około 1 400 osób, które wytwarzają tu nawet 2 300 silników dziennie.
KODA konsekwentnie inwestuje w działy rozwoju i produkcji silników. W 2014 roku otwarto nowy budynek działu silników. Rok później rozpoczęto rozbudowę, która zostanie ukończona jeszcze w tym miesiącu.
Obok silników KODA wytwarza także skrzynie biegów na użytek własny i innych marek w ramach Grupy Volkswagen. W Mlada Boleslav z linii produkcyjnych zjeżdżają manualne przekładnie MQ 100 i MQ 200. Automatyczne dwusprzęgłowe skrzynie DSG produkowane są w zakładach we Vrchlabí, które niedawno wyprodukowały półtoramilionowy egzemplarz przekładni tego typu.